آقــــــا چیـــــــــــــــــذری ســـــــلام.آموزش مجازی. # درخانه بمانیم. # ما کرونا را شکست می دهیم.
حاشیه های درس کار و فناوری / ساعتی با آقا چیذری ( به یاد هم بودن نعمتی است که زمان و مکان نمی شناسد ، قدر هم را بدانیم....) . دعای فرج اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَ ضاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيک‏ الْمُشْتَکى‏، وَ عَلَيک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، .
تبليغات
&ads2= &ads3=
اطلاعات سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 29
کل نظرات : 74

بازديد امروز : 43 نفر
بارديد ديروز : 30 نفر
بازديد هفته : 139 نفر
بازديد ماه : 122 نفر
بازديد سال : 1,347 نفر
بازديد کلي : 30,944 نفر

افراد آنلاين : 1
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
کدهاي اختصاصي
پیشنهاد های ویژه
سلام به دوستان عزبزم تلاش من تو این وبلاگ این است که با استفاده از هنر ، بیان روشنتر و زیباتری از حقیقت رو به شما نشون بدم . البته در زمینه طراحی تازه کار محسوب میشم ولی با این وجود امیدوارم لحظات خوب و مفیدی رو در این وبلاگ سپری کنید. این وبلاگ برای گسترش یادگیری درس حرفه و فن برای دانش آموزان گرد آوری می شود جهت ارتباط با اینجانب در قسمت "تماس با ما" نظر دهید با تشکر
ذاکرین و قارییان خردسال....

 

 

 

 

 

 

 

سایت های حرفه وفن ....
• حرفه و فن میناب • ایستگاه حرفه و فن دیر • "دنیای حرفه و فن (سالاری) " • (آشنایی بادرس حرفه وفن) • سايت گروه برنامه ريزي درسي حرفه و فن • مدرسه شالباف ناحیه 4 اصفهان • سایت تخصصی حرفه و فن • گروه حرفه وفن ایلخچی • پیام حرفه وفن • ( دنیای حرفه وفن ) • گروه آموزشی حرفه و فن کنگان • "كارگاه آموزشي حرفه و فن اشتياق " • گروه آموزشی حرفه وفن میانه • حرفه و فن کرمانشاه • حرفه و فن سارویه • (گروه حرفه وفن فین هرمزگان) • حرفه وفن خواف • حرفه و فن جوانرود • حرفه و فن( بهشهر ) • مطالب جالب در زندگی با حرفه وفن • حرفه وفن کلاله • آموزش حرفه و فن دشتستان • گروه آموزشی حرفه و فن منطقه چهاردانگه • حرفه و فن را دریابیم(نادر لیث) • دنیای آموزش حرفه وفن • گروه آموزشي حرفه وفن نوشهر • حرفه و فن یگانه
فعالیّت های سالیانه

آزمون واژه یابی 

آزمون جدول انتخابی 

بحث گروهی  

بازی های سنتی  

نمایش دانش آموزی 

رنگ آمیزی دایره های ماندالا

باز خوانی کتاب  

 

 

1.gif

جشنواره غذایی 

جشنواره تخم مرغهای رنگی 

جشنواره بادبادکها  

مسابقه عکاسی

تدریس برتر 

مسابقه نامه ای به شهید گمنام 

پخش برنامه های درسی 

آزمون خود شناسی 

روانشناسی رنگها 

مجلّه تصویری واحد های درس 

کتاب های آقا معلّم...

 

 

یاوران حکمت وسرّ نا گفته استاد ،در پائیز 1387 منتشر شده است . در این کتاب به راه های رسیدن به کامیابی و بهره بردن از ثمره علم در قالب داستان استاد ، شاگردی  ، اشاره شده است . هر یک از شاگردان مکتبخانه نمایش گر خلق وخوی مذموم یا پسندیده افراد جامعه است  . اطاعت از استاد کامل - شیخ اسحاق - تنها راه رسیدن به کمال است که همانا قرب الهی می باشد . 

 

و به زودی کتاب  

7.gif 

شریف دسته گل

 

پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com
تبليغات
رزتمپ
از مدرسه چه خبر؟


    برگزاری جشنواره تخم مرغ رنگی ...... 

اجرای نمایش دکتر سلام در مدرسه شهدا ..... 

پخش برنامه نامه ای به شهید گمنام......    

  اهدای تقدیر نامه به دانش آموزان برتر مدرسه امام خامنه ای ....

اجرای بازی گوی ونشانه در حیاط مدرسه......  

 

 

  


rezachizari.54@دانلود لوگو (آرم) گپ Gapدانلود لوگو اینستاگرام :: اینستاگرام ها | مرجع تخصصی دانلود و ...

منتظر خبر های جدید ما با شید .

آخرين ارسال هاي انجمن
عنوان پاسخ بازديد توسط
داستانک........ 0 246 javad
 

کار باارزش‌ترین چیز در دنیا است همیشه بخشی از آن را برای فردا بگذارید «دان هرالد»

مقدمه

شانه‌ی عسل در داخل کندو از دیرباز مورد توجه انسان بوده است، فیلسوفان بزرگی مثل ارسطو، آن را مورد تحسین قرار داده‌اند و زیست‌شناسانی همچون Rene Reaumur فرانسوی، به مطالعه و تجزیه تحلیل آن پرداخته‌اند. شاعران و نویسندگان از سازمان دقیق و شگفت‌آوری که در ساختن شانه‌های عسل و جمع‌آوری عسل وجود دارد، ستایش کرده اند.از طرفی چون برای تهیه‌ی یک پوند عسل (هر پوند برابر 453.56 گرم است)، بیش از بیست هزار بار پرواز لازم است، تلاش حیرت‌آور زنبور عسل مورد تمجید واقع شده است. « زنبور کوچک، چقدر باید تلاش کند تا این نتیجه درخشان را به دست آورد!!».ریاضی‌دانان مجذوب ساختمان هندسی شانه‌های عسل شده‌اند که شامل تعداد زیادی حجره‌اند و مقطع عرضی آن‌ها به‌صورت شش‌ضلعی‌ای منتظم در می‌آید. شش‌ضلعی‌های منتظم دارای این ویژگی است، که می‌توان صفحه را به کمک آنها، فرش کرد.

سنگ‌فرش یا موزائیک

یک چندضلعی را سنگ‌فرش یا موزائیک می‌گوئیم وقتی که بتوان صفحه را با کنار هم قرار دادن آنها فرش کرد، بدون این که شکافی وجود داشته باشد و یا قطعه‌های سنگ‌فرش بر هم سوار شده باشند. پاپوس اسکندرانی درباره‌ی چنان شکل‌های هندسی مطالعه کرده است که می‌توانستند، احتمالا، جانشین شش‌ضلعی‌های کندوی عسل شوند. در این مقاله فرض بر این است که زنبورهای عسل با هنر و دوراندیشی هندسی خود، به این ساختمان منتظم رسیده‌اند و بر این پایه، امکان‌های مشابهی را ارائه خواهیم داد که زنبورهای عسل، قبل از انتخاب شش‌ضلعی‌های منتظم، به‌عنوان مقطع عرضی ساختمان کندوی خود، از آنها صرف‍نظر کرده‌اند.

انواع سنگ فرش



- سنگ‌فرش با چندضلعی‌های منتظم
همان‌طور که پایوس گفته است، تنها سه نوع چندضلعی منتظم وجود دارد که می‌توان برای فرش کردن صفحه به کار گرفته شوند، این سه نوع چندضلعی منتظم، عبارتند از مثلث متساوی الاضلاع، مربع و شش‌ضلعی منتظم. البته باید توجه داشت که در اینجا صحبت بر سر فرش کردن صفحه با اشکال منتظم قابل انطباق است. یعنی همه‌ی چندضلعی‌ها، یک شکل و برابرند، درک این مطلب نیز آسان است که صفحه را می‌توان با مثلث متساوی‌الاضلاع هم‌نهشت و یا مربع‌های هم‌نهشت، هم‌فرش کرد.

این که چندضلعی منتظم دیگری وجود ندارد که بتوان به‌کمک آن، صفحه را پوشاند به‌سادگی و با توجه به زوایای داخلی آنها ثابت می‌شود. رئوس n-ضلعی منتظم را P1, P2, …, Pn می‌نامیم. ضلع P1P2 را از طرف P2، ضلع P2P3 را از طرف P3 و ضلع P1Pn را از طرف P1 اندکی امتداد می‌دهیم. n زاویه‌ی خارجی n ضلعی به‎دست می‎آید. اگر اندازه‎ی یکی از زوایای داخلی را ϴ بگیریم، اندازه‌ی هر یک از زوایای خارجی برابر180-ϴ درجه می‌شود. مجموع n زاویه‌ی خارجی برابر است با 360 درجه، بنابراین:

n (180-ϴ) = 360 ϴ=180° - 360/n (1)

اگر از n-ضلعی‌های منتظم هم‌نهشت، برای فرش کردن صفحه استفاده شود، باید در هر راس، زاویه‌ها دقیقا با هم جفت شوند، به‌نحوی که در آنجا، هیچ شکافی وجود نداشته باشد. اگر در یک راس فرش K مرتبه از اضلاع یک n‌-ضلعی استفاده شده باشد، آن وقت باید داشته باشیم Kϴ = 360°. اگر به جای ϴ دو برابر Kϴ = 360°، مقدار آن را از برابری (1) قرار دهیم، به‌دست می‌آید:

K (180 - 360/n) = 360 K (1 - 2/n) = 2

این برابری را می‌توان به‌صورت مختلف نوشت، از جمله
K (n-2) = 2n, (K-2) (n-2) = 4

روشن است که باید 4 بر n-2 بخش‌پذیر باشد. از طرفی 4 تنها بر 1, 2, 4 بخش‌پذیر است پس تنها می‌توانیم داشته باشیم:

n-2 = 1 یا 2 و یا 4 است. که به‌دست می‌آید:
n=3 یا 4 یا 6 است.

به این ترتیب حکم مطلوب به‌دست می‌آید.


بنابراین برای ساختن کندوی عسل، زنبورها تنها می‌توانند از مثلث‌های متساوی‌الاضلاع، مربع‌ها و یا شش‌ضلعی‌های منتظم استفاده کنند. از میان این سه شکل، شش‌ضلعی منتظم بزرگ‌ترین نسبت هم‌پیرامونی را دارد، یعنی شش‌ضلعی‌های منتظم، بهترین نامزد از بین چند‌ضلعی‌های منتظم هستند.

خداوند جهان هستی را به زبان ریاضی نوشت. «گالیله»
در این بخش دو نوع سنگ‌فرش زیر را به اجمال معرفی و امکان یا عدم امکان آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرش کردن با چندضلعی‌های مقعر


در بند بعد خواهیم یافت که صفحه را نمی‌توان به‌کمک چندضلعی‌های محدب هم‌نهشتی که هفت ضلع یا بیشتر دارند فرش کرد. اما در مورد چندضلعی‌های مقعر وضع به‌گونه‌ی دیگری است.

در شکل زیر یک هشت‌ضلعی مقعر دیده می‌شود که می‌توان به‌کمک آن صفحه را فرش کرد ( هشت‌ضلعی ABCDEFGH).

پاره‌خط‌های راست DE و AH موازی و برابر یک‌دیگرند و چهار‌ضلعی‌های ABCD و HGFE هم‌نهشتند. اگر پاره‌خط‌های راست AD و HE را رسم کنیم، مستطیل ADEH به‌دست می‌آید. این مستطیل، فرورفتگی HGFE از هشت‌ضلعی را پر و بخش ABCD از آن را حذف می‌کند. در ضمن، مستطیل ADEH، مساحتی برابر با مساحت هشت‌ضلعی و محیطی کمتر از محیط آن دارد، در نتیجه، نسبت هم پیرامونی در مستطیل ADEH، بزرگتر از نسبت هم پیرامونی برای هشت ضلعیABCDEFGH است. علاوه براین، روشن است که، هر مستطیلی، برای فرش کردن صفحه، مناسب است.
به این ترتیب، بین چندضلعی‌های منتظم، چندضلعی‎های مقعری که برای فرش کردن مناسبند، شش‌ضلعی‌های منتظم بزرگ‌ترین نسبت هم‌پیرامونی را دارد. تنها این مطلب باقی می‌ماند که چندضلعی‌های محدب را هم مطالعه قرار دهیم.

فرش کردن با چندضلعی‌های محدب

از هر مثلث دل‌خواهی می‌توان، برای فرش کردن صفحه استفاده کرد. همین حکم درباره‌ی چهارضلعی دل‌خواه هم درست است. احکام ساده‌ای است که انتظار می‌رود خواننده خود آنها را اثبات کند. برخی از پنج‌ضلعی‌های محدب (البته، نه همه‌ی آن‌ها)، برای فرش کردن صفحه مناسبند، به همین ترتیب در مورد شش‌ضلعی‌های محدب، مساله مربوط به شش‌ضلعی‌های محدبی که برای سنگ‌فرش مناسبند کاملا حل شده است، ولی مساله‌ی مشابه آن، برای پنج‌ضلعی‌های محدب، هنوز به‌طور کامل حل نشده است.

نمونه‌ای از شش‌ضلعی‌های محدب، که برای فرش کردن صفحه مناسبند، شش‌‎ضلعی منتظم است. به‌کمک همین شش‌ضلعی منتظم، می‌توان نمونه‌ای از پنج‌ضلعی محدب را، که برای فرش کردن صفحه قابل استفاده باشد، به‌دست آورد. برای این منظور، کافی است مثلا وسط‌های دو ضلع روبه‌رو از شش‌ضلعی منتظم را، با پاره‌خط راستی، به یک‌دیگر متصل کنیم، در این صورت، شش‌ضلعی مفروض به دو پنج‌ضلعی هم‌نهشت تبدیل خواهد شد که برای فرش کردن صفحه مناسبند. ولی، همان‌طور که اشاره شد، هنوز این مساله حل نشده است که، یک پنج ضلعی محدب دل‌خواه، با چه شرایطی می‌تواند برای فرش کردن مورد استفاده قرار گیرد.

فرش کردن صفحه با چند ضلعی های محدب
در مورد فرش کردن صفحه با چند‌ضلعی‌های محدب، قضیه زیر را داریم:

به ازای n≥7، نمی‌توان یک n-ضلعی محدب را پیدا کرد که برای فرش کردن صفحه مناسب باشد.

ما به اثبات این قضیه نمی‌پردازیم. برای اثبات، خواننده می‌تواند از کتاب مرجع استفاده کند. «لازم به ذکر است که اثبات مقدماتی اما طولانی در مرجع مورد استفاده موجود است».

بحث و نتیجه


از آن چه در این دو زنگ‌تفریح اشاره شد، می‌توان نتیجه گرفت که:

از بین همه‌ی چند‌ضلعی‌هایی که برای فرش کردن صفحه مناسبند. شش‌ضلعی منتظم، بیش‌ترین نسبت هم‌پیرامونی را دارد. یعنی دارای بیش‌ترین مساحت با محیط مفروض است. آخرین قضیه نشان می‌دهد برای فرش کردن صفحه نمی‌توان از چندضلعی‌هایی با بیشتر از یا مساوی هفت ضلع استفاده کرد. همچنین در بند فرش کردن با چندضلعی‌‍های مقعر دیدیم که احتمال پوشاندن صفحه با این چند‌ضلعی‌ها وجود دارد، ولی در هر حال، می‌توان چندضلعی محدبی با نسبت هم‌پیرامونی بزرگ‌تر، برای پوشاندن صفحه پیدا کرد (درست است که اثبات را به‌کمک یک مساله‌ی خاص انجام دادیم، ولی می‌توان آن را تعمیم داد. تعمیم‌های بدیهی را به خواننده واگذار می‌کنیم « هرشتاین»).

حال نوبت چندضلعی‌هایی که با 3، 4، 5 و 6 ضلع باشند، می‌رسد. به آسانی می‌توان مشاهده کرد که در بین مثلث متساوی‌الاضلاع و چهارضلعی‌ها، مربع دارای بیش‌ترین نسبت هم‌پیرامونی است. نتیجه‌ی مشابهی برای شش‌ضلعی‌ها برقرار است. همچنین روشن است که نسبت هم‌پیرامونی برای چندضلعی‌ها با افزایش n، بزرگتر می‎ شود.

و اما درباره‎ی پنج‎‌ضلعی‎های محدب، به‎آسانی ثابت می‎شود در بین همه پنج‎ضلعی‎ها، پنج‌ضلعی منتظم بزرگ‌ترین نسبت هم‌پیرامونی را دارد. همچنین می‌توان ثابت کرد یک پنج‌ضلعی با نسبت هم‌پیرامونی بزرگ‌تر وجود دارد. البته برای هر پنج‌ضلعی یک شش‌ضلعی با نسبت هم‌پیرامونی بزرگ‌تر وجود دارد، گرچه می‌توان حالت کلی تر را نیز در نظر گرفت و ثابت کرد:

برای هر چند‌ضلعی محدب مفروض، چندضلعی محدب دیگری با یک ضلع بیشتر وجود دارد که دارای نسبت هم‌پیرامونی بزرگ‌تری باشد

درباره : آموزشی ,
امتياز : نتيجه : 1 امتياز توسط 7 نفر مجموع امتياز : 9

بازديد : 415
[ شنبه 28 بهمن 1391 ] [ 19:46 ] [ جناب آقای چیذری- فاطمه ومحمّد ابراهیم ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي
چیذر تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1400
بصیرت علوی تاريخ : پنجشنبه 27 آبان 1400
به یاد حامد عزیز تاريخ : سه شنبه 23 شهریور 1400
آموزش ترفند.کاروفناوری نهم. تاريخ : یکشنبه 31 فروردین 1399
بهترین موضوعات انشا .درس نگارش. تاريخ : جمعه 29 فروردین 1399
شهید شیرودی.دفاعی نهم.فرماندهان شهید تاريخ : پنجشنبه 28 فروردین 1399
امام مهربان...... تاريخ : چهارشنبه 08 خرداد 1398
مادر نجوم ایران تاريخ : پنجشنبه 08 آذر 1397
چهره ماندگار فناوری اطلاعات ایران تاريخ : یکشنبه 12 شهریور 1396
او هم روزی دانش آموز بود... تاريخ : یکشنبه 12 شهریور 1396
آشنایی با گل گاو زبان تاريخ : دوشنبه 02 مرداد 1396
ارسال نظر براي اين مطلب
اين نظر توسط دانیال شاهرخی در تاريخ 1396/01/21 و 13:41 دقيقه ارسال شده است

سلام آقای چیذری ممنونم از این که مطالب مفیدی درمورد عسل وزنبور گذاشته اید دانیال شاهرخی هستم از مدرسه واحدی


کد امنیتی رفرش
.: Weblog Themes By roztemp :.

درباره وبلاگ

رضا چیذری - کاردان حرفه وفن - کارشناس ادبیات فارسی - نویسنده کتابهای یاوران حکمت و شریف دسته گل - دبیر مدارس واحدی-شهدا و شهید مداحی-امام جعفر صادق علیه السّلام مربّی وناظر طرح هجرت 3 در شهریار - ناحیه یک - سرگروه اسبق گروه های آموزشی - درس حرفه وفن- ناظر المپیاد حرفه وفن در سال تحصیلی 1390 در محور رباط کریم- صاحب امتیاز وبلاگ آقا چیذری سلام وکانال آقاچیذری سلام در آپارات.
Klik hier voor meer gratis plaatjes
وصیت شهدا پخش زنده حرم

قشم آنلاین
Klik hier voor meer gratis plaatjes
موضوعات
چتر خیس
آشنایی با شخصیت ها
زنگ تفریح
چند تا کتاب خوب
عکس های یادگاری
آموزشی
پای صحبت بزرگان
ایرانگردی
داروخانه طبیعت
آشنایی با مشاغل
دانلود کنید
آشنایی با بیماریها
گل های زینتی
جست و جو